torsdag 6 maj 2010

Underbar vindstilla kväll



Jag har just kommit ut till Ängesö igen, smet ifrån stan med Sabrina (min hund), Tofflan (min katt) och en hel hop med nykomlingar till trädgården.
Jag jobbar i Kimito som ligger halvvägs mellan Åbo och Ängesö, så jag åker dit och jobba mellan halv ett och halv fem i morgon, och sedan kommer familjen ifrån stan med ut hit till paradiset.
Till trädgården hämtade ja en Amurlönn, ett tulpanträd, Bugnet-rosorna Therese och Louise, en buskros ifrån någon av de baltiska länderna som heter Ritausmaa, och några perenner.



Den enda perennen som färdigt är något att se på är en dubblerad vitsippa, väldigt gullig.



Annars så hade hela trädgården blivit väldigt grön på de dagarna som jag varit härifrån. Gräsmattan hade liksom fått färg, och dessutom så hade påskliljorna exploderat!!
Här är några på parad.



Och en annan färg.



Scillor i tillräckliga mängder är också ett blickfång! Jag har en tuva mitt i gräsmattan som jag tycker är lite häftig.



Murgröna har faktiskt inte så stora möjligheter att klara sig här i Finland, men just denna "Åbo" murgröna, som har vuxit frodigt i Åbo i flera decennier är en väldigt härdig sort, som vår lokala plantskola har börjat föröka. Nu har den äntligen efter ett och ett halvt år börjat visa tecken på att "ta i" stenfoten. Det gör mig verkligen glad!

9 kommentarer:

  1. Hej Mimi!
    Förstår att du smiter ut till din vackra Ängesö!
    Här uppe hade vi ett fint väder ikväll med och det är så underbart att få tassa på i naturen och trädgården med alla planerna.
    men...så det blommar hos dig!
    Det skall bli spännande att se vad du planterar i år :)
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  2. Härligt att mötas av så mycken vårfägring på Ängesö! Den dubbla visippan är verkligen fin. Vad märkligt, att de icke planterade rosorna klarade vintern så bra, du har tur du!! ;-)
    Ha det gott! /Ruben

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar kväll! :)
    Dina påskliljor är både annorlunda och vackra. Jag satte ett gäng pingstliljor i höstas. Trodde jag. De ser ut som ljusgula påskliljor. Inte riktigt vad jag tänkt mig - jag älskar den 'gammaldags' vita med orange mitt. Hm ja, det blir aldrig som man tänkt sig..! ;)
    Dina poetnarcisser är på väg upp! De är inte stora, men de LEVER i alla fall! :)
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Vilket paradis du ser ut att ha...och vilken söt vitsippa.

    SvaraRadera
  5. Ser verkligen härligt ut på ditt sommarparadis!
    Den dubbla vitsippan var jättefin!
    Härligt med så mycket påskliljor!
    Den där Åbo murgrönan vore verkligen nåt att ha! Här har jag inte lyckats övervintra någon murgröna än!
    Ha det gott!
    //Margot

    SvaraRadera
  6. Kul att du hittade till min blogg! Vad härligt för dig att få komma ut till Ängesö! Härligt med vårblommorna som blommar nu!
    Ha en fin dag! / Irene

    SvaraRadera
  7. Den rosen, Ritausma, har jag oxå införskaffat i år. Ska bli spännande att se hur den blir. /Knatten

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Tack för den roliga kommentaren på min blogg! På så vis hittade jag till din, och vilken fin blogg du har! Jag kommer att komma tillbaka, helt klart!
    Så du är begåvad med två hundar, ja, det hade vi en gång också..!
    Nu skall jag bläddra vidare och titta på dina fantastiska bilder.
    Välkommen tillbaka till min också!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. scilla, underbar när den målar marken blå men idag önskar jag den växte i gräsmattan och inte i rabatten.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera