tisdag 6 april 2010

Orkidéer på botaniska trädgården

Jag var alltså på söndagen på botaniska trädgården i Runsala utanför Åbo. Lite fantastiska orkidéer därifrån vill jag ännu visa.
Tyvärr kan jag inga namn på dem, men de är ju så fantastiskt vackra!
Den första är direkt dramatisk!



Den här var inte så stor, men riktigt ljuv och vacker.



Lite lik ett kattrovdjur!



Gult är inte fult!





Lila är också snyggt!




Denhär blåa blomman har jag inte en aning om vad den heter, men färgen är ju så underbar! Jag är galen i just den här blåsalvia nyansen!



Hibiscusar är också härliga!





Jag vet! Jag klarade inte av att hålla mig till bara orkidéer, där fanns ju så mycket härligt att se på! Fy skäms Mimi.... Nu måste jag bara ännu lägga in en bild på klängliljan Gloriosa Rotschildiana. Jag har haft en sådan i många år själv, men just i år dog roten, så det blev ingen, får njuta av denna i stället!



Ha en bra vecka! På veckoslutet skall jag på trädgårdsmässan puutarhan kevät - vår i trädgården, som ordnas i mässcentrum i Åbo. Knappast lika fin som mässan i Älvsjö som går av stapeln samtidigt, men man är ju nöjd med så lite, här brukar ju inte finnas så mycket roligt för trädgårdsentusiaster vanligen.

11 kommentarer:

  1. Orchideer är ju fantastiska blommor de finns ju så otroliga sorter.
    Den blå salvian påminner om den jag brukar sätta varje år men den är ettårig hos mig. Salvia Patens.Praktsalvia.

    Jag blir riktigt avis här blir det ingen trädgårdsmässa iår, den brukade vara i Umeå.
    Och till närmsta mässa är det så långt.

    Ha en riktig trevlig dag
    Kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  2. Vilka häftiga orchideer!! Den blåa färgen är läcker!!.... har mycket blått i mina rabatter, det finns så många vackra nyanser!
    På mässan ifjol köpte jag en rot till klängliljan! Men se den lyckades jag inte få nåt liv i alls!! Synd, för den är jättefin!
    I morgon, torsdag, blir det Trädgårdsmässa för mig! Ska bli kul!
    Ha det bra / Margot

    SvaraRadera
  3. Det finns verkligen många fina orkidéer. Jag var på utställning i Botaniska i Göteborg förra året. Den där första var verkligen snygg!
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Vilka fina orchidéer och fint fotat. Man kan verkligen njta när man går in på ett sånt ställe. Ha de gott. Anita

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara blommor. Den översta tyckte jag var otroligt spännande.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  6. Hej!!! Det var länge sedan! Jag har inte sett till dig här på bloggen, men å andra sidan har jag inte varit särskilt flitig med att blogga senaste tiden...

    Underbara bilder du har tagit på Orchidéer och Hibiscusar! :)

    Hoppas allt är bra,
    /Gunilla the Troll

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder du bjuder på! Hmm..kanske man borde göra ett nytt besök vid tillfälle, dina bilder lockar till det i varje fall :)
    Ha det gott! /Bea

    SvaraRadera
  8. _Vilken blomsterkavalkad du bjuder på! Härliga bilder!

    SvaraRadera
  9. Härliga orchideer..man borde bo närmaare så man kunde besöka ställer oftare.
    Du får berätta sen vad du såg på mässan och köpte :)
    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  10. Vad kul att jag hittade hit! Jag tänkte faktiskt på din blogg om ditt Ängesö när TB-bloggarna försvann och tänkte att jag kommer att sakna dina rapporter från paradiset. Men nu så... =)

    /Marie

    SvaraRadera
  11. Tack för besöket på den botaniska trädgården. Det känns som man varit där! Så mycket fint att se på!!! Den salviablå blomman ser faktiskt ut som en salvia! Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera