tisdag 14 juni 2011

Just nu i min trädgård

Man vet inte var man ska börja, det är som om allt exploderade förra veckan i värmen. Det är lite synd att allt går så fort, jag hade gärna njutit lite av var och en sort.
Aklejorna har kommit igång, och några nya sorter har jag.







Vad de är för sorter vet jag inte. Den tredje är frösådd, så den borde jag ha namnet på någonstans. Skulle det kunna vara little lanterns? De andra köpte jag som varande vallmorötter på en mässa. Hmmm... jag tycker nog de ser mera ut som aklejor!! I och för sig så är jag helt nöjd med "bytet", för en gångs skull.

Bondpionerna har nu kommit igång här hos mig. De härstammar ifrån ödetorpet här på ön.



Den här tulpansorten är den sista som ser fräsch ut. Dessutom en riktig favorit.



Geranium Johnsons blue och Rosemoor har också börjat blomma.





Kungsljuset Caribbean crush blommar också.



Myggorna gör en fullständigt galen därute! Tur att jag inte har grannar, för att på kvällen gå ute och fotografera resulterar i högljudda svordomar mm. som inte är lämpligt för grannars öron.

Hälsningar ifrån Ängesö!

12 kommentarer:

  1. Kauniita akilleijoja. Olisiko ensimmäinen Nora Barlow? Toinen on myös joku Barlow - olisiko Christa? Olen jotakin Barloweja kylvänyt siemenestä.
    Kurjenpolvet ovat myös ihastuttavia. Nyt on niiden aika.
    Minulla kukkii valkoinen tulikukka. Tuota karibialaista ei minulla ole. Ihan on veikeän näköinen.

    SvaraRadera
  2. Klart du ska prova chokladblomman, jag har inte lyckats övervintra någon genom året, fast jag försökt, men jag köper nya varje år.
    Pioner är så vackra, just nu har jag en vit, som jag inte minns namnet på, som blommar.

    Må gott.

    SvaraRadera
  3. Hej...

    Översta aklejan är i alla fall Nora Barlow. Den blommar hos mig också nu. Nr 2 tror jag att jag har också. Frösådde den förra året. Men just nu kommer jag inte på vad den heter. Javisst är det mycket mygg i år. Vi brukar aldrig egentligen ha mygg hos oss, men i är har vid det.

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  4. Nora Barlow är så söt och jag tror nr 2 kan vara en Black Barlow. Jag har en sån nämligen. Dom blir ju inte riktigt svarta så namnet är ju lite konstigt egentligen.
    Mygg gillas inte och vi träffade på en del i helgen........mig gillar dom särskilt mycket! Inte alltid kul att vara omtyckt. /Anette

    SvaraRadera
  5. Tänk du har Pioner o tulpaner på samma gång.. o nu när det snart är slutblommat hos mej. Aklejer har jag fortfarande i blomm. Mest blå o ngr rosa nyanser. HAr inte sått nya på 10 år så dessa får komma o se ut som de vill. FAST de dubbla som jag sett många sorter av här på bloggen ska jag nog kunna göra plats till nästa år Visst är det tråkigt när det går såå fort över och det måste vara hopplöst med myggen. Här är ngt enstaka när vi sitter ute i sena kvällar o njuter.
    KRam Ninne

    SvaraRadera
  6. Härliga bilder på vackra växter!
    Ja, myggen är ett elände och det är gott om dom i år, usch och fy!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  7. Ååå vad mycket fint du har på gång. Aklejor är så vackra . Min Nora har jag inte sett röken av i år::-((

    Härligt att du får vara ute på ön igen.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej...så kul att du är tillbaka :)
    Jag har superfina poetnarcisser i min vita rabatt. De blommade länge och var hur fina som helst.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. Härliga tider, ljuva tider och vilken blomsterfägring.
    Aklejor är tacksamma blommor, frösår sig själv lite här och var och återvänder varje år.
    Ha det så gott ute på ön
    Kram Kram

    SvaraRadera
  10. Hej Mimi och trevligt att du kikade in hos mig!

    Så ljuvliga bilder på aklejor du visar här! Mina vita, rosa och flerfärgade samt dubbla försvinner alltid och de traditionella blåa tar över...

    Det ser ut att bli en vacker dag i dag så hoppas att det samma vädret fortsätter över helgen!

    Ha ett trevligt veckoslut!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  11. Vilka fantastiska aklejor, trodde först det var dahlior, jag hängde inte med där!
    Du har så många fina växter.
    Och mygg har vi också, jag är knottrig hela jag, det är ett elände.
    Agneta kram

    SvaraRadera